عرضه عمده عسل طبیعی وحشی در ایران هم در مراکز معتبر از تولیدات زنبورداری ها به صورت عمده و جزئی انجام می شود. اما عسل وحشی چیست و دارای چه تفاوت هایی با انواع دیگر عسل ها است؟
در مورد عسل که مهمترین تولید زنبور عسل می باشد، انواع نام ها را می توان شنید. به جز این که عسل می تواند بر گرفته از گیاهان خاص مثل: انواع مرکبات، آویشن، یونجه و غیره باشد، عسل طبیعی و عسل وحشی هم شاید شنیده باشید. اما عسل وحشی چیست؟
تفاوت عسل وحشی با عسل های دیگر چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

عسل وحشی چیست؟

زنبور عسل تولید کننده عسل است. ممکن است این عسل در کندو های طبیعی در کوهستان ها و جنگل ها تولید شود، ممکن است در کندو های چوبی که زنبورداران آن ها را ساخته اند تولید شود.
در ایران در جنوب کشور عسل وحشی مرغوبی تولید می شود. این در حالی است که در شهر های مختلف مثل: اصفهان، قم، مرکزی و امثال این ها می توان انواع عسل طبیعی را تولید نمود.
البته در نژاد زنبور عسل هایی که عسل وحشی تولید می کنند هم تفاوت هایی وجود دارد.

مثلاً زنبور عسل دارای جثه کوچک تری است. خرطوم بلند تری دارد. این در حالی است که بدنش نسبت به زنبور های پرورشی طول بیشتری را دارا است.
پس عسل وحشی کاملاً از دل طبیعت به دست می آید و بشر نه در پرورش زنبور و نه کندو و نه شهد گل هایی که استفاده کرده است، دخالتی ندارد.

خواص عسل وحشی برای بدن

خواص متعدد انواع عسل به قدری است که نمی توان همه آن ها را بیان نمود. اما برخی از فواید عسل وحشی را در این مطلب تیتروار بیان خواهیم کرد.

  • کاهش کلسترول
  • درمان ناباروری
  • پیشگیری از آنفولانزا
  • افزایش طول عمر
  • برطرف کننده جوش صورت
  • درمان دندان درد

زمان برداشت عسل وحشی

از آن جا که زنبور عسل وحشی بیشتر در مناطق کوهستانی و جنگلی حضور دارد. خب طبیعی است که غالب عسل وحشی چند گیاه باشد. برای همین زمان برداشت عسل وحشی هم می تواند در بهار باشد. زیرا گل ها در جنگل ها و مراتع هم بیشتر در این فصل شکوفا می شوند.

البته عسل بهاره و پائیزه هم در بازار وجود دارد. ولی عسل وحشی همان طور که گفته شد، تفاوت های بارزی در خواص و کیفیت نسبت به عسل های معمول دارد.

در مناطقی که می توان این نوع عسل را برداشت نمود، هم فصل مشخصی کار برداشت آغاز می گردد.