قیمت عسل طبیعی صادراتی زنبورداران ایران چقدر است؟ آیا اطلاعتای در مورد آمار صادرات عسل ایران و نیز درآمدی که زنبورداران می توانند داشته باشند در اختیار دارید؟
در بازار هم اکنون دو نوع عسل وجود دارد که البته متأسفانه افرادی که سودجو هستند اصلاً اقرار به نوع دوم عسل نمی کنند.
عسل طبیعی که زنبور از شهد گل ها تغذیه کرده است.

عسل تغذیه ای که مواد قندی مصنوعی برای تولید عسل و تغذیه زنبور استفاده شده است.
خب هر دوی این موارد را به راحتی با آزمایش نمونه های عرضه شده می توان تشخیص داد. در عین حال که در هر بازاری هم نوع خاصی مورد استفاده می باشد.
طبق آمار موجود اغلب محصولات زنبور عسل به صورت طبیعی و اصل دارای قیمت 45 تا 85 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شوند (سال 97). اما در مورد صادرات موضوع عجیبی وجود دارد که نشان از بی کیفیتی محصولات ارائه شده برای صادرات توسط افراد سود جو است.

بهترین عسل طبیعی

قیمت عسل صادراتی زنبورداران

قیمت عسل طبیعی صادراتی زنبورداران طق گفته های رئیس اتحادیه زنبورداران کشور در بازار صادراتی تقریباً یک سوم قیمت بازار داخلی یعنی چیزی حدود 15 هزار تومان اعلام می شود.
طبیعی است که هیچ ارزانی بی حکمت نیست و این ارزانی هم حکمتش قطعاً درجه سه بودن کیفیت عسل ارائه شده برای صادرات می باشد.
آمار مصرف عسل در ایران برای هر فردی حدود 1 کیلو است. اما این محصول مغذی در کشور های اروپایی بین 2.5 تا 3 کیلو مصرف دارد.

قیمت عسل زنبورداران

آمار صادرات عسل ایران

خب با توجه به میزان تولید عسل در کشور و مصرف جهانی که وجود دارد می توان گفت که عسل هم محصولی صادراتی برای ایران است. آمار صادرات عسل ایران نشان میدهد که مثلاً در سال 1402 چیزی حدود 84 هزار تن تولید عسل داشته ایم. اما صادرات با قیمت های پائین و برخی چالش ها مانند عدم بسته بندی مناسب، عدم داشتن استاندارد های بین المللی سبب شده تا صادرات ایران هر روز کمتر از گذشته شود.
کشور های مختلفی عسل ایران را استفاده می کنند که در بین آن ها 14 کشور عمده ترین میزان واردات عسل ایران را دارند. که شامل موارد زیر می شوند.

  • افغانستان
  • امارات
  • آمریکا
  • بحرین
  • چین
  • سوئیس
  • قطر
  • کنیا

و…
هرچند گفته شده که آمارات صادرات عسل ایران رو به افزایش بوده و در سال های پس از انقلاب شرایط بهتری را داشته است. اما در 2 سال اخیر با افت صادرات و رسیدن به 1000 تن در سال مواجه بوده ایم.
علت این کاهش صادرات هم تخلف افراد سودجو و ارائه محصولات بی کیفیت بوده که بازار خارجی را نسبت به ما بد بین کرده است.

قیمت عسل صادراتی

درآمد صادرات عسل در کشور

اما درآمد صادرات عسل در کشور چگونه است؟ آمار مختلفی برای این موضوع وجود دارد و حتی طبق آمار گمرک در سال 1402 برای کشور چین به عنوان یکی از وارد کننده های بزرگ عسل ایران درآمد صادرات عسل چیزی حدود 48 میلیارد تومان بوده است.
درآمد حاصل از صادرات عسل با توجه به امکان ارائه قیمت عسل صادراتی زنبورداران به شکل مناسب و رعایت آنچه در کشور های متقاضی نیاز است، می تواند بیشتر هم بشود.

قیمت عسل عمده